klik kalau berani... PASTIKAN ANDA 18 TAHUN KE ATAS..

Saturday, August 15, 2009

Biodata Tokoh: Nizar / Zambry : Biodata Altantuya


Altantuya Shaariibuu @ Aminah Abdullah (Bahasa Mongolia: Àëòàíòóÿà Øààðüáóó) (1978-2006), seorang rakyat Mongolia, merupakan seorang mangsa bunuh yang mana baki mayatnya telah dihancurkan dengan bahan letupan C4.

KEHIDUPAN AWAL

Altantuya telah dilahirkan pada tahun 1978, kepada bapa Shaaribuu Setev, seorang profesor psikologi, dan ibu Sh Altantsetseg. Mereka membesarkan beliau dan adiknya semasa mereka bekerja di Russia di mana Altantuya memulakan persekolahan awal. Beliau fasih berbahasa Mongolia, bahasa Russia, bahasa Perancis dan bahasa Inggeris.

Altantuya telah balik ke Mongolia dalam tahun 1990 dan kemudian berkahwin dengan seorang penyanyi tekno Mongolia bernama Maadai. Mereka mendapat seorang anak dalam tahun 1996 tetapi perkahwinan ini berakhir dengan penceraian dan anak ini diletakkan di bawah ibubapa beliau.

Di sebalik bekerja sebagai seorang guru, dalam masa singkat Altantuya telah berpindah ke Perancis di mana beliau menghadiri datu sekolah permodelan sebelum balik ke Mongolia. Beliau hanya menjadi model separuh masa, juga membuka satu perniagaan pelancongan di Mongolia, walaupun ia tidak banyak berjaya.

Altantuya berkahwin sekali lagi dan mendapat seorang anak perempuan dalam tahun 2003 tetap perkahwinan kedua juga berakhir dengan perceraian. Sama seperti anak yang pertama, anak yang kedua juga hidup dengan kedua ibubapanya.

PEMBUNUHAN

Beliau telah dijumpai secara ngeri di lokasi antara lot 12843 dan lot 16735, Mukim Bukit Raja, dekat Shah Alam, Selangor antara pukul 10 malam 19 Okt dan 1 pagi 20 Okt 2006. Mayatnya ditemui pada 7 November 2006 iaitu 17 hari selepas dia diletupkan dengan bahan letupan C4.

Lokasi itu berdekatan dengan Empangan Tasik Subang .Beliau merupakan model sambilan dari Ulan Bator, ibu negara Mongolia, utara China. Cebisan mayat Altantuya ditemui bertaburan berhampiran Empangan Tasik Subang di Hutan Simpan Puncak Alam, Shah Alam, Selangor.

Pakar patologi mengesahkan cebisan mayat itu milik Altantuya dan disyakki dibunuh dengan letupan C4 iaitu "probable blast related injuries" (kecederaan berkaitan letupan).
Enam orang ditahan termasuk Abdul Razak Baginda Cif Inspektor Azilah Hadri (30 tahun) dan Koperal Sirul Azhar Umar ( 35 tahun). Azilah Hadri dari Unit Tindakan Khas . Dua lelaki penyiasat persendirian (45 dan 35 tahun ) disiasat mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan kerana kesalahan mengugut. Majistret Ahmad Solihin Abdul Wahid meluluskan permohonan polis bagi menahan reman dua bekas anggota polis itu dan kini ditahan di Ibu pejabat Polis Kontinjen Malaysia.

Seorang Cif Inspektor dari Unit Tindakan Khas, seorang Lans Koperal wanita dari Kontinjen Polis Petaling Jaya dan seorang konstabel turut ditahan reman 7 hari. Mereka ditahan dibawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan bagi kes bunuh.

Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan mengesahkan beliau telah meminta bapa, ibu dan anak Altantuya yang menetap di Ulan Bator, Mongolia untuk datang ke Malaysia bagi memberi keterangan dan ujian darah DNA.

Para pegawai pendakwa raya daripada Jabatan Peguam Negara, anggota Jabatan Forensik Bukit Aman serta pegawai Jabatan Ukur dan Pemetaan (JUPEM) membuat pemeriksaan semula di Empangan Subang, Puncak Alam, Shah Alam, Selangor

selanjutnya klik http://isuhangat.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...